Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice,
W tym tygodniu zachęcamy do wakacyjnych zabaw. Tematyka tygodnia, tylko z pozoru beztroska, związana jest z zasadami bezpiecznego wypoczynku oraz bogactwem regionów Polski. Zagadnienia bardzo ważne ze względu na zbliżający się okres wakacyjny. Zachęcamy do omówienia z dziećmi zasad bezpiecznej zabawy.
Lato to wspaniała okazja do wspólnych wycieczek, przygód, radosnego lenistwa. Podczas różnych aktywności dziecko ma okazję odkryć tajemnice otaczającego je świata. Życzymy Państwu, aby udało się wykorzystać ten czas do pogłębienia więzi z dzieckiem, do popatrzenia na nie z innej perspektywy, do zintegrowania ze sobą rodziny i rodzeństwa. Podążajmy za dzieckiem i wzmacniając jego mocne strony. Letnie zabawy wplecione w wakacyjną codzienność, znakomicie przyczynią się do stymulacji rozwoju każdego dziecka.
Temat tygodnia: Już wakacje!
Cele:
– zapoznanie dzieci z środkami lokomocji: lądowymi, powietrznymi, wodnymi
– podkreślenie znaczenia środków transportu w życiu człowieka
-doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
– wdrażanie do skupienia uwagi podczas słuchania tekstu
– kształtowanie umiejętności przeliczania liczebnikami porządkowymi
– kształtowanie sprawności ogólnej organizmu
– wyrabianie u dzieci poczucia rytmu
– rozwijanie słuchu muzycznego poprzez koncentrację uwagi na dźwiękach
– utrwalenie numerów alarmowych
– wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w miejscach, w których będą spędzały wakacje
– rozwijanie wyobraźni i pomysłowości u dzieci
Rytmiczna rozgrzewka
–https://www.youtube.com/watch?v=UP-ctUE4DHo
–https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=RDEuCip5y1464&start_radio=1
–https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI
Taniec piratów – https://www.youtube.com/watch?v=_iX7GXhXAtQ&fbclid=IwAR2STsuBgoYEpilQhrDVGA4fPUAWI_BaBA6rn4HfHJTKwbd8ziRvslDmJaE
Rozgrzewka nad morzem – https://www.facebook.com/watch/?v=260565085048561
Zabawa paluszkowa „Płynie rzeczka” Małgorzata Barańska.
Dziecko i rodzic siedzą naprzeciwko siebie.
Płynie, płynie sobie rzeczka – rysowanie palcem wskazującym rzeczkę na wewnętrznej stronie przedramienia rodzica,
Idą misie do łóżeczka – kroczenie palcem wskazującym i środkowym wzdłuż przedramienia, od łokcia do dłoni rodzica.
Pierwszy miś zaśnie dziś – położenie na otartej dłoni rodzica kciuka,
Drugi miś zaśnie dziś – dołożenie do niego palca wskazującego,
Trzeci miś zaśnie dziś – dołożenie do nich palca środkowego,
Czwarty miś zaśnie dziś – dołożenie do nich palca serdecznego,
No, a piąty? Ten posłucha, – chwytanie małego palca rodzica i delikatne poruszanie nim.
Co wyszepczę mu do ucha…
„Do widzenia, przedszkole!” – rozmowa z dziećmi na podstawie opowiadania Olgi Masiuk.
Od kilku tygodni było bardzo gorąco. Zbliżały się wakacje i następnego dnia miał się odbyć pożegnalny piknik. Wszystkie rozmowy w przedszkolu kręciły się teraz wokół podróży i plecaków. Elizka ciągle mówiła, że w poniedziałek pojedzie z rodzicami nad morze. Tup słuchał opowieści o morzu z ogromnym zainteresowaniem.
– Ale jakie jest to morze? – pytał.
– Taka woda wielka – Elizka wzruszała ramionami, bo jak dokładnie opowiedzieć, co to jest morze.
– Nad morzem zbiera się muszle – wtrącił się Szczypior. – I kiedy się przyłoży ucho do muszli, to w niej, w środku, szumi morze.
– Naprawdę? – nie mógł uwierzyć Tup. – W muszli jest woda?
– Nie – dołączył do rozmowy Kuba. – Muszle po prostu zapamiętują, jak szumi morze i potem to powtarzają każdemu do ucha.
– E tam – Elizka wachlowała się książeczką do kolorowania. – Chodzi o to, żeby pływać w wodzie. Żeby nie było tak gorąco.
– Pływać? To jest trudne – zainteresował się Tup.
– Jak się ma rękawki, to jest łatwiutkie.
– Chciałbym jechać nad morze – westchnął Tup.
– Jedź z nami – zaproponowała Elizka. – Zapytam rodziców, czy możesz, a ty zapytaj swoich. Tup przystanął oszołomiony.
– Myślisz, że twoi rodzice zgodziliby się? A jeśli będą się bali, że będę niegrzeczny? Może im powiedz, że jestem najgrzeczniejszym zającem w przedszkolu.
– Przecież jesteś jedynym zającem w przedszkolu – roześmiał się Kuba.
– Ale najgrzeczniejszym – zaznaczył Tup.
Następnego dnia okazało się, że ani rodzice Elizki, ani Tupa nie mają nic przeciwko wspólnej wyprawie nad morze. Tup nie mógł się skupić na śpiewaniu pożegnalnych piosenek, chciał jak najszybciej zobaczyć morze i znaleźć muszle.
– Musimy tylko, Tupku, kupić ci jeszcze kąpielówki – powiedziała mama Tupa – Żebyś mógł pływać.
– Będziesz pływał zającem? – zainteresowała się Zosia.
– Jeśli można żabką i pieskiem, to pewnie i zającem – śmiał się Szczypior.
Ostatnią piosenkę śpiewali Kuba z Zosią, a potem Pani życzyła wszystkim miłych wakacji, szczególnie tym, którzy pierwszy raz w tym roku zobaczą góry albo morze. I wszyscy ściskali się na pożegnanie.
– Do widzenia, przedszkole – powiedział Tup, wychodząc z mamą. – Kiedy wrócę tu jesienią, będę już Tupem, który pływał w morzu i słuchał, co szumi w muszli.
Pytania do tekstu:
– O czym rozmawiały dzieci?
– Dokąd jechała Elizka?
– O czym marzył Tup?
– Co postanowili Elizka i Tup?
-Dzieci dokonują analizy i syntezy sylabowej słów: morze, kąpielówki, plecak.
Karta pracy do druku – Narysuj swoje wymarzone wakacje
„Gdzie na wakacje?”- rozmowa na temat ilustracji.
Przedstawienie dziecku ilustracji morza, jeziora i gór. Rozmowa na temat krajobrazu.
–https://www.youtube.com/watch?v=O0XMC0U_1AI
–https://www.youtube.com/watch?v=7_i6gz6I-Bo
Zabawy ruchowe:
„Samochody” – zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca. Dziecko porusza się przy szybkiej melodii, naśladując dłońmi trzymanie kierownicy. Podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się i naśladuje pompowanie koła. Gdy melodia powraca, jedzie dalej.
– „Rower” – zabawa ruchowa na plecach. Dziecko leży na dywanie na plecach. Podnosi do góry obie nogi i naśladują ruch pedałowania w rytmie podawanym przez rodzica, który recytuje rymowankę: „Jedzie rowerek na spacerek, na słoneczko i wiaterek”.
– „Skoki kozicy” – zabawa ruchowa z elementem przeskoku. Rodzic rozkłada np. powycinane papierowe kółka w takiej odległości, by dziecko musiało przeskoczyć z jednego na drugi.
– „Z góry i pod górę” – zabawa ruchowa ilustracyjna. Rodzic wybija rytmy. Pierwszy bardzo wolny – dziecko naśladuje ciężki chód, drugi szybki – dziecko naśladuje zbieganie z góry. Przy rytmie umiarkowanym dziecko maszeruje w różnych kierunkach po pokoju.
– „Wyścig łódek” – zabawa ruchowa. Dziecko siedzi w jednej linii na dywanie w siadzie prostym, ręce trzyma na kolanach. Na hasło: Start! Posuwa się do przodu, ślizgając się pupą po dywanie, zginając jednocześnie nogi. Ręce cały czas pozostają na kolanach.
„Czym jedziemy na wakacje?” – rozwiązywanie zagadek A. Maćkowiaka.
Rodzic czyta zagadki, dziecko podaje rozwiązania.
Składa się z wagonów i lokomotywy,
Podróż nim to prawie same pozytywy.
Bezpieczny i szybki, gdy po torach gna.
Każdy z was na pewno już odpowiedź zna. (pociąg)
Pojazd, co ma cztery koła,
Długą drogę przebyć zdoła.
Co zapewnia nam wygodę, nazywamy… (samochodem)
To maszyna do latania.
Śmigło silnik uruchamia.
Skrzydła niosą go po niebie.
Co to jest? Ja pytam Ciebie. (samolot)
Mknie przez miasto i jest duży,
Pasażerom swoim służy.
Skasuj bilet kiedy wsiądziesz,
będzie miejsce, to usiądziesz.
Jeszcze tylko podpowiadam,
Każdy numer swój posiada. (autobus)
Na siodełku sobie siedzisz, no i pedałujesz,
dzięki niemu długi dystans szybko pokonujesz.
Możesz jeździć nim po górach oraz po ulicy,
umieszczamy na nim dzwonek – gdzieś na kierownicy. (rower)
„Co jeździ, lata, pływa” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic gromadzi obrazki przedstawiające różnorodne pojazdy (także sanki, rolki, wrotki duży balon, paralotnię itp.). Dziecko nazywa każdy przedmiot. Następnie dokonuje klasyfikacji na to, co lata, jeździ po ziemi oraz na to, co pływa po wodzie lub pod wodą. Na koniec dokonuje analizy i syntezy sylabowej wybranych nazw, np. sanki, samolot, autobus, oraz próbują wyróżnić początkową głoskę w nazwach: a-utobus, w-rotki.
Karta pracy do druku – Policz środki transportu
Karta pracy do druku –Połącz środki transportu z miejscem ich poruszania.
„Co tonie, co pływa” – zabawa badawcza.
Rodzic przygotowuje dużą miskę z wodą i różne przedmioty, m.in. korki, klocki plastikowe, drewniane, korę, kartkę papieru, stateczek papierowy, łyżkę metalową, kawałki sztucznych materiałów (pianka, gąbka) itp. Dziecko kolejno wrzuca do wody zgromadzone przedmioty i obserwuje zachodzące zmiany. Snuje przypuszczenia, dlaczego jedne przedmioty toną, a inne nie.
„Ułóż tak samo” – zabawa dydaktyczna.
Dziecko ma obrazek przedstawiający coś, co wiąże się z górami, np. zwierzęta, mieszkańcy w strojach regionalnych. Każdy obrazek po drugiej stronie ma narysowane nieregularne linie dzielące obrazek na 5 części. Dziecko przygląda się obrazkowi, rozcina go po narysowanych liniach i stara się złożyć go tak samo. Na koniec nakleja go na kartkę i koloruje.
„Bezpieczne wakacje”- wypowiedzi dziecko co należy zrobić, aby być bezpiecznym w czasie wakacji?
– „Bezpieczne wakacje”– nazywanie pojazdów uprzywilejowanych
– „Numery alarmowe”– układanie numerów alarmowych z cyfr
– „Dobre rady na bezpieczne wakacje” – rozmowa, ustalenie kodeksu bezpiecznego zachowania. Rodzic zadaje pytanie: „Jakie dobre rady macie, aby wakacje były bezpieczne?”
„Bezpieczne wakacje” – zabawa z lizakami (tak, nie; czerwony, zielony) Rodzic czyta zdania, a dziecko ocenia ich prawdziwość, podnosząc odpowiedni znak i podając uzasadnienie.
Przykłady zdań:
–– Na plaży można palić ognisko.
–– Gdy świeci słońce, należy smarować się kremem do opalania.
–– Biała flaga oznacza, że można się kąpać.
–– Można chodzić po wydmach.
–– Można spacerować po górach w klapkach.
–– Na plaży nie można śmiecić.
–– Podczas jazdy na rowerze trzeba mieć kask.
–– Można wchodzić do wody na niestrzeżonej plaży.
Góry, nasze góry- słuchanie wiersza ,wytłumaczenie pojęć: hale ,baca.
Góry, nasze góry- Janina Porazińska
Góry, nasze góry. Hale, nasze hale.
Kto was zna tak dobrze, jako my, górale.
Góry, nasze góry. Wy ,wysokie szczyty.
Kto was przewędrował? Góral rodowity.
Pytania do wiersza: Kto to jest góral? Gdzie wg. Wiersza góral wypasa owce? Co to są hale? Jak nazywa się góral, który zajmuje się wypasem owiec na halach?
Rodzic prezentuje napisy: hale, baca, owce, Tatry, dzieci je czytają, następnie układają z liter Alfabetu.
„Wycieczka w góry” – zabawa polisensoryczna. Rozpoznawanie po dotyku przedmiotów umieszczonych w worku (plecaku), poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów potrzebnych podczas wyprawy w góry. Rodzic pyta : Co należy zabrać na górską wycieczkę? Przynosi worek / plecak, w którym znajdują się różne przedmioty, w tym: lornetka, butelka wody, telefon komórkowy,kanapka, mapa, kompas. Zadaniem dziecka jest odgadnąć po dotyku, jakie przedmioty ukryto w plecaku,oraz ocenić, czy są one potrzebne podczas wyprawy w góry i dlaczego.
„Może morze?” – burza mózgów.
Dziecko stara się podać jak najwięcej skojarzeń z morzem. Gdy pomysły się wyczerpią, Rodzic przynosi koszyk pełen nadmorskich skarbów i przydatnych rzeczy, np.: piasek,muszelki, bursztyny, widokówki, słomkowe kapelusze, krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne,strój kąpielowy, klapki, koło ratunkowe lub poduszki naramienne. Dziecko ogląda przedmioty i mówi,jak można je wykorzystać nad morzem. Rodzic uwrażliwia dziecko na konieczność smarowania się kremem z filtrem, noszenia nakrycia głowy, zabawy w wodzie w obecności dorosłych. Przypominamy numer telefonu alarmowego – 112
Karta pracy do druku – Pokoloruj numer alarmowy
„Zbieramy muszelki” – zabawa dydaktyczna z liczeniem.
Rodzic przygotowuje kostkę do gry oraz dużą ilość jednakowych liczmanów – około 25 dla dziecka (guziki, kasztany itp.). Dziecko ma tackę, a liczmany są rozsypane na określonej przestrzeni. Rodzic pokazuje dziecku kolejne ścianki kostki. Zadaniem dziecka jest zebrać tyle liczmanów, ile jest oczek na danej ściance. Na koniec dziecko porządkują zebrane liczmany i starają się je przeliczać w zakresie własnych możliwości.
Filmy edukacyjne –
Bezpieczne wakacje na plaży – https://www.youtube.com/watch?v=oOq47PKOkA4&fbclid=IwAR2apVTCyqnIb3TC9f7LR_QNB_ClDD0SWJQlw5MFoc0Hi4IAM7PUXESU29A
Bezpieczne wakacje – https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60
Wakacyjne piosenki do słuchania i nauki:
– https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY
– https://www.youtube.com/watch?v=br1-TKwMP-k
– https://www.youtube.com/watch?v=MaKPsYlzQkY
„Kropelka złotych marzeń” – śpiewanie piosenki pod tym samym tytułem i ekspresja ruchowa do piosenki.
Kropelka złotych marzeń
sł. Andrzej Marek Grabowski, muz. Krzysztof Marzec
Kiedy już trzeba będzie powiedzieć cześć, (dzieci machają)
Kiedy już lato pęknie i spadnie deszcz, (naśladują paluszkami padający deszcz)
Co Ci dać, przyjaciółko mych słonecznych dni, (rozkładają pytająco ręce)
Żeby czas nie zamazał tych wspólnych chwil. (pokazują na zegarek)
Ref.: Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży, (robią łódeczkę z rąk, pokazują na dywan)
Słoneczna kropelka, kropelka złotych marzeń, (rysują w powietrzu słońce)
Bursztynek, bursztynek położę Ci na dłoni, (przekazują na niby bursztynek dziecku obok)
Gdy spojrzysz przez niego, mój uśmiech Cię dogoni… (spoglądają przez złączone palce i uśmiechają się)
Kiedy znów się spotkamy za wieków sześć, (rozkładają ręce na powitanie)
Kiedy znów powiesz do mnie po prostu „cześć”. (machają)
Może nawet nie poznam przez chwilę Cię, (przecierają oczy)
Ale ty wtedy prędko wyciągniesz ten… (udają, że wyjmują coś z kieszeni)
Ref.: Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży… (×2) (jak wyżej)
Proponowane prace plastyczne:
– Karta pracy z wyprawki plastycznej
– https://pracaplastyczna.pl/index.php/lato/1095-wakacje
– https://dzieciakiwdomu.pl/2015/07/lody-praca-plastyczna-na-upalne-dni.html
–https://www.mamawdomu.pl/2016/06/30-letnich-inspiracji.html
„Morze i plaża” – zabawa plastyczna. Dzieci malują farbami na dużych arkuszach papieru morze i plażę. Następnie maczają stopy w brązowej farbie i odciskają je na plaży na rysunku.
„Pirat z talerzyka” – praca plastyczna. Doskonalenie sprawności manualnej. Rodzic rozdaje dzieciom białe papierowe talerzyki i czerwoną wstążkę. Dzieci malują na talerzykach czerwoną farbą chustę pirata i doklejają z boku jej zakończenie z czerwonej wstążki. Dorysowują oczy, nos i buzię.
„Portret szczęśliwego letnika” – działania plastyczne. Dziecko współpracuje w parze z Rodzicem. Jedna osoba staje przy sztalugach – będzie malarzem, a drugie siada na krzesełku i pozuje. Rodzice i dzieci nawzajem wykonują portrety szczęśliwego letnika. Osoby które pozują , mają na sobie okulary przeciwsłoneczne i letnie nakrycia głowy.
https://bhoomplay.wordpress.com/2011/09/09/diy_jellyfish_eng/ – meduza w butelce
Gry interaktywne:
ćwiczenia spostrzegawczości – Podróże – https://view.genial.ly/5edea78f2a753d0d96f03cf3
na jaką głoskę – W podróży – https://view.genial.ly/5ee9b8b68bed1e0d935548d6
ćwiczenia pamięci – Na plaży – https://view.genial.ly/5ed4259ddbd44e121591292f
wycieczka po Polsce – https://view.genial.ly/5eeb71a9b508bf0d7f24c902/guide-wycieczka-po-polsce?fbclid=IwAR3Efq80Q6dcb8fGnbTqNxbp71J8YTjoWJU-JVxgYUvYMtMwuyJdyl70Eto
Zadania w książeczkach dla dzieci z grup IV i V
Praca z KP4. 43 a i b -doskonalenie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, motoryki małej, wycinanie dwustronnych puzzli, układanie wybranego obrazka, naklejanie go na kartce.
Praca z KP4.44 a,b – podawanie nazw obrazków, dzielenie nazw na sylaby, pisanie sylab po śladzie, dopisywanie brakujących sylab, rozwijanie percepcji wzrokowej, utrwalenie znajomości liczb.
Praca z KP4.45a, b– rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i pisania prostych wyrazów, doskonalenie percepcji wzrokowej, rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
Praca z KP4.46 a,b – czytanie prostych wyrazów i zdań, rozwijanie słuch fonematycznego, sprawność motoryki małej, łączenie podpisów z właściwymi obrazkami.
Praca z KP4.47a,b – rozwiązywanie rebusów i rysowanie po śladzie i wg. Instrukcji, rysowanie wakacyjnych planów
Praca z PK4.48 b- kącik grafomotoryczny, łączenie liczb od najmniejszej do największej, kolorowanie liter, odczytywanie napisu.
„ Park wodny”- samodzielna praca z KZ 82-83, opowiadanie o ilustracji, czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego.
Wakacyjna kuchnia
Chlebek bananowy – http://www.dziecijedza.com/2019/11/22/chlebek-bananowy/
Domowe żelki – http://www.dziecijedza.com/2018/07/12/domowe-zelki-z-borowka-czyli-zdrowe-slodycze/
„Wakacyjna sałatka” – zabawa kulinarna. Dzieci tworzą wakacyjne sałatki z kolorowych owoców pociętych na części, układanych warstwami i umieszczonych w przezroczystych kubeczkach. Rodzic zadaje pytania: Czy należy zbierać nieznane owoce w lesie? Czy można jeść owoce prosto z letniego targu?
Zabawy sensoryczne:
Przedstawiamy Państwu zestaw letnich zabaw sensorycznych. Ciekawe pomysły, które można zrealizować podczas wakacyjnych przygód. https://pedagogika-specjalna.edu.pl/strefa-rodzica/letnie-zabawy-sensoryczne/?fbclid=IwAR0hpqoxXtIg6aUV2mkQe9nS2V9JIrFeV7RalJqDDhl5wVmNnp4r4Regg_8
Plaża w domu? Czemu nie? Przepis na piasek kinetyczny – https://www.youtube.com/watch?v=rs68nsQ5v0I
Zabawy na deszczowe dni – Masy plastyczne z kuchennych składników – https://www.youtube.com/watch?v=00Dtq4kxq-g
Kolorowanki i karty pracy:
https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2018/07/wakacyjne-klimaty-cz2-darmowe-pomoce.html – wakacyjne memory, cienie, luki, znajdź przedmioty i wakacyjna walizka
https://oleedu.pl/2018/06/wakacyjne-dobble-dobble-veraniego.html – gra typu dooble – wakacje
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-lato/ – kolorowanki „Lato”
You must be logged in to post a comment.